Niedługi film o szkole Strona internetowa szkoły Profile naszych klas
2.
Rewolucja neolityczna
1. Przejście od
paleolitu
do neolitu
było tak ważne, że uczeni nazwali je
rewolucją neolityczną;
proces ten rozpoczął się około 11 tys. lat temu
i trwał kilka tysięcy lat
2. Początki
neolitu związane były ze zmianami klimatycznymi
spowodowanymi końcem epoki lodowcowej; w ich
wyniku zmieniała się szata roślinna i świat
zwierząt
3. Początki
rolnictwa
a. najwcześniej rolnictwo
rozwinęło się na obszarze tzw. Żyznego
Półksiężyca, który charakterystycznym półkolem
rozciągał się od wschodnich wybrzeży Morza
Śródziemnego do Zatoki Perskiej b. mieszkańcy Żyznego Półksiężyca zbierali dziko rosnące odmiany jęczmienia i pszenicy
c. około 11 tys.
lat temu ludzie nauczyli się uprawiać zboża –
oznaczało to początek rolnictwa
d. do uprawy
ziemi początkowo używano motyki a następnie
ciągniętego przez woły radła
e. pierwsi
rolnicy oprócz uprawy zbóż zajmowali się również
hodowlą zwierząt – pierwszymi udomowionymi
zwierzętami były kozy i owce
4. Stałe
osadnictwo
a. konieczność
magazynowania zebranych zbóż zmusiła ludzi
zaniechania koczownictwa i przyjęcia
osiadłego trybu życia
b. najstarsze
miasta powstały w
Jerychu i w Çatal Hüjük (czyt. Czatal hijik)
c. łączenie się
ludzi w większe wspólnoty – szczepy i plemiona
5. Postęp
technicznych w epoce neolitu
a. dzięki
umiejętności wiercenia otworów w kamieniu
wytwarzano nowe rodzaje narzędzi – np. kamienne
siekierki
b. jednym z
najważniejszych wynalazków były kamienne żarna,
które służyły do mielenia ziaren zbóż
c. dla człowieka
ogromne znaczenie miało opanowanie techniki
wyrobu naczyń glinianych, które początkowo były
lepione ręcznie, a następnie wytwarzane przy
pomocy koła garncarskiego
d. postęp
przyczynił się do podziału pracy – oprócz
rolnictwa wyodrębniły się rzemiosło i handel
6. Początki
metalurgii
a. nabycie przez
ludzi umiejętności pozyskiwania metali z rud
metali - skał lub minerałów zawierających
związki metali
b. brąz to stop
miedzi (90%) i cyny (10%) c. umiejętność wytapiana metali pozwoliła ludziom na odlewanie z nich przedmiotów o znacznie bardziej użytecznych kształtach niż kamiennych oraz znacznie od nich trwalszych
|
Notatki z historii dla szkół ponadgimnajalnych zakres podstawowy Notatki z historii dla szkół ponadgimnazjalnych zakres rozszerzony Tematyczna bibliografia artykułów z miesięcznika "Mówią Wieki" |